۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

درس تجربه - اشتباهات 22 بهمن نباید تکرار شوند

میخواستم به چند اشتباه یا بی توجهی در تظاهرات 22 بهمن اشاره کنم، البته نقد من به این معنا نمی باشد که 22 بهمن تاثیر گذار نبود و مردم در خیابانها حضور نداشتند ولی با توجه به اهمیت آن و زمانی که برای برنامه ریزی و هماهنگی داشتیم، میتوانست 22 بهمن بمراتب با شکوه تری باشد و نتیجه مطلوب تری میتوانست بدست جنبش بیآید.

1.در طول 8 ماه عمر این جنبش جوان شاهد بودیم که در نظاهرات، نیروهای سرکوبگر سعی در متفرق کردن و از هم جدا ساختن جمعیت داشتند به وسیله گاز اشک آور و غیره. این به این دلیل میباشد که براستی توان مقابله با یک جمع را ندارند هر چند کوچک هم باشد، چرا که مردم جمع شده و متحد دلیر تر و قوی تر می باشند و نیروها نمیتواند حمله کند و وقتی که توان حمله ندارد دیگر شهروندان که شاید ترسی داشتند هم به جمع می پیوندند و با این تکثیر جمعیت وسعت و قوت مییابد. آنچه که برنامه 22 بهمن بود این بود از مکان های مختلف به صورت پراکنده به سوی میدان آزادی حرکت میکنند. این اشتباه اول بود چرا که نیروهای سرکوبگر حراصی و مانعی نمیبینند که به جمعیت های متفرق حمله کنند لذا بهتر در یک جا و یک راه برنامه گذاشته میشد که مشخص باشد و سبزها حتی اگر فقط یک خیابان را پر کنند آن خیابان را بدست خود در آورند و خطر حمله کودتاچیان را کاهش دهند.
2. خیلی ها بدون نماد سبز به سوی میدان آزادی حرکت کردند و گمان میکردند آنجا میتوانند دقیقآ مقابل سخنرانی دولتی و خبرنگاران شروع به اعتراض کنند و برفرض که نکاتی که بالا اشاره کردم تحقق نمییافت و مردم در میدان آزادی جمع میشدند. باز هم این برنامه عملی نبود چرا که در آنجا انسان در یک محیط دیگر و جو دیگری قرار میگرد و این طرف و آن طرف را نگاه میکند طرفداران دولت یا نیروهای امنیت را میبیند و حتی اگر از جمع 100 5 نفر طرفدار دولت و بقیه سبز باشند چگونه میتوان این را تشخیص داد این را فقط میتوان با شعار یا نماد سبز فهمید که در آن زمان شخص میترسد که اینکار را انجام دهد.

امید به اینکه در آینده برای تظاهرات زمان و مکان مشخصی اعلام شود

۱ نظر:

  1. با سلام به شما دوست سبز
    یک درخواست بسیار مهمی از شما داشتیم ،
    گروه خادمان سبز اقدام به تهیه نامه ای برای آقایان میرحسین موسوی ، خاتمی و کروبی کرده است. و در آدرس زیر اقدام به انتشار آن کرده است و هدف از ارسال این نامه رساندن حرف دل سبزها به این بزرگواران و همچنین ارائه پیشنهاداتی است که از شما تقاضا داریم لینک سایت را به عنوان خبری درج کنید تا سایرین نیز مطلع شوند .
    از شما تقاضا داریم به این آدرس رفته و نامه را خوانده و در صورت امکان (خواهشمندیم این کار رو انجام بدید)برای اطلاع رسانی در وبلاگتون قرار بدید.
    www.roshane.co.cc
    با تشکر از شما
    خادمان سبز


    .

    پاسخحذف